|
|
|||
|
426 REGISTRES
sieurs Prevost ct Eschevins qu'ilz estoyent envoyez de par Messieurs de la court de Parlement, pour servir de conseil et ayde tant à Monsieur le Prevost de Paris que ausd, sieurs Prevost des Marchans etEsche-vins, suivant ung arrest de lad. court, dont ilz pour-suyvirent bailler la coppie'1', lequel est contenu cy après. Ledict sieur Prevost des Marchans remercia la court et lesdictz sieurs de Masperrault et de Fortia en particulier, Ieur disant qu'ilz estoient les très bien venuz pour une si bonne occasion, estans esleuz d'une si bonne et notable compaignye pour ung si bon affaire, et toutesfois qui les supplioyt de prandre en bonne part que ce feust sans prejudicier la prérogative qui apparlenoyt à la Prevosté des Marchans. Ce qui leur fut accordé incontinant.
Et tout aussi tost partirent, estant ledict sieur Prevost à cheval avec lesd, sieurs de Masperrault et Fortia, et ledict sieur Chevallier du Guet qui alloyt à pied derriere avec ses gens, qui estoient lors en assez bon nombre. Et ainsi qu'ilz estoient vers la rue de la Vannerye, trouverent ledict sieur Prevost rie Paris avec le lieutenant Tanchou, qui faisoient de nombre environ vingt chevaulx; et se joignirent ensemble avec ledict sieur Prevost des Marchans, lesdictz sieurs de Masperrault et Fortia; et toutes leurs trouppes marchèrent ensemble vers le Pont Nostre Dame, où ilz trouverent deux grandz feuz, l'ung devant la maison du Marteau d'Or, l'aultre devant la maison de la Perle <2', qu'ilz feirent es-teindre par les voisins. Et après qu'ilz feurent retournez et que le peuple fuyoit de tous costez, et qu'ilz eurent esté en la rue de la Callande, là où l'on voulloyt encores faire quelque effort, retournans audict Pont Nostre Dame, trouverent trois cocquins dedans la maison du Marteau d'Or, qui feurent con-dampnez sur le champ à estre foittez par l'exécuteur de la haulte justice, qui estoit lors present. Ce qui fut faict en Ia presence de tout Ie peuple, et là où il n'y eust aulcune resisteuce.
Et après que toute ceste trouppe eust esté par toute la Ville, tant à Ia rue Sainct Denys que ailleurs, s'en retournerent audict Hostel de Ville, pour entendre ce qui estoit survenu des aultres costez, et le reste de la journée, fut encores de rechef renvoyé par la Ville. Et ce pendant fut tenu conseil pour faire depesche au Roy de l'estat de sa Ville, pour en rendre
(1) Voir le texte de cet arrêt, ci-dessous, p. 628. >2' La maison de la Perle, la trente-deuxième du pont Notre-D; p. 16, note.)
|
DU BUREAU [1571]
compte à Sa Majesté, et le supplier très humblement nous donner commandement sur les advis que nous luy donnons, selon que contient la lettre, dont la coppie est cy après transcripte.
31. — [Rapport au Roi sur les derniers événements.]
20 décembre 1571. (A, fol. 272 r°; B, fol. 195 v°.)
"Sire, nous vous avons escript comme, suivant les lettres de Vostre Majesté et vostre intention, Monsieur le Prevost de Paris et nous avons faict desmolir, la nuict passée, les Croix et Piramide de la rue Sainct Denys, sans bruict ne esmotion quelconque, horsmis d'une pierre qui a esté jectée d'une maison non esloignée de la Croix, laquelle n'a offence personne; et comme toutes les forces de vostredicte Ville, tant du Chevallier du Guet que aultres, ont esté en armes depuis hier neuf heures du seoir jusques ad ce matin heure de six heures, sans pouvoir descouvrir aulcune entreprinse ou tumulte di; peuple. Duquel neantmoings aulcuns mutins, ayans depuis apperceu ladicte desmolilion et nosdictes forces aulcunement escartées, à cause des longues veilles qu'ilz avoient faictes les jours et nuietz passées, ont mis le feu au reste d'une maison appartenant aux heritiers feu Gastines, scize devant ladicte Croix et Pyramide. Et de là se sont transportez, lant sur le Pont Nostre Dame, où ilz ont saccaigé et bruslé les meubles de la maison du Marteau d'Or, que en la rue de la Vieille Monnoye, chez le commissaire Beautemps, où ilz ont voullu faire quelque ravaige.
"Et estant Monsieur le Prevost de Paris et nous adverliz desd, embrasemens et viollances, nous nous sommes accompaignez du plus de forces que nous avons peu rallier, et de là transportez ès rues Sainct Denys, Pont Nostre Dame, et par tous les lieulx et carrefours de vostredicte Ville, où nous estimions trouver assemblée, tant pour pourveoir et rompre de sy mcs'chanles entreprinses, que pour donner ordre, pour les festes prochaines, ad ce que Vostre Majesté soyt obeye en tous les endroictz de cested. Ville, et voz commandemens executez.
«Sire, nous vous représenterons d'heure à aultre l'estat de voslredicte Ville, et comme jusques à
11e, était louée à Nicolas Dalencourt, huguenot. (Voir ci-dessus
|
||
|
|
|||